Bambam's Addicted

What an accountant really do?


Ini adalah hakikat seorang pelajar akaun.. Yer.. saya mengakui belajar akaun adalah perkara sangat stress dalam hidup.. well, semua ilmu baru yang kita tak pernah belajar.. semua akan sukar dan makin menjadi mudah bila kita dah ada knowledge.. Dulu zaman sekolah menengah.. CB ambil keputusan untuk tukar jurusan sains kepada jurusan akaun kerana memang tak minat lar ngan subjek pure sains tuh.. kimia?? fizik? memang FAIL! Subjek biologi jek den sukooo.. keh keh keh..

Sekarang ni dalam proses nak cari kerja baru.. environment baru.. pengalaman baru.. dan tangga gaji yang baru.. Selama hampir 4 tahun dalam dunia pekerjaan ini.. apa yang CB capai tak seperti yang CB bayangkan masa buat life planning before habis study dulu.. selalu fikir.. apa yang aku dah dapat selama aku bekerja.. okeh lar kereta sebuah.. lain?

Kekadang fedap jugak bila family sendiri pandang rendah kat kita.. cakap pon kekadang nak perlekehkan kita sebab kita keje gajinya tak berbaloi ngan apa yang kita buat.. yer..actually bukan nak pandang rendah kat kita.. tapi kita sendiri yang tak nak pandang tinggi kat diri sendiri.. aku tahu..

Orang kata.. aku ni berkelulusan tinggi.. nak apply position tinggi dah boleh dah.. tapi daku sendiri tak berani nak apply sebab lack of confidence.. kurang experience.. kurang knowledge.. argghhhhhh!! tak nak lar kalau kita dapat kerja baru nanti.. bila orang suruh buat tuh kita tak tahu.. orang tanya ni kita tak boleh nak setel.. sepatutnya dah nak 4 tahun kerja.. mesti lar dah expert akaun2 nie.. tapi kalau keje dah ada majoring.. bukan secara general.. payah lar.. advance account pon meraba jek nak menjawab nanti.. ACT account lagi.. semua dah lama tinggal.. uhukkkk~!!!

How to solve? macam mana nak tingkatkan keyakinan diri nie?? =(

9 ratus ribu orang tambah perasa! :):

Jaja Ahmad said...

yeap...situasi kite same...aku kelulusan ade...tapi mcm takut nk apply position yg sepatutnye sebab knowledge n pengalaman xbanyak...errmmmm...confidence level pun low....

Unknown said...

oo,cb ambek acount ye dlu? nana ad jgk subjek yg berkaitn acount,manyak susah maa....hee....nk xnk kna jgkla bljar..huuu

shandye. said...

aku rasa apa2pun dalam hidup kita kena buat sesuatu yg kita enjoy. lantak la apa org lain nak cakap. yg penting pekerjaan yg kita sedang lakukan itu adalah sesuatu yg kita enjoy sbb bila kita suka dan happy buat sesuatu, kita akan buat dengan ikhlas.

tak kisah la pangkat rendah ke, pangkat tinggi ke, gaji cipu ke, gaji melimpah ruah ke... janji kita enjoy.

peluang dan rezeki ada di mana-mana. kita hanya perlu cari sebab yg selebihnya dh diatur olehNya.

=)

Ct Aja said...

betul2... kurang keyakinan kan..tapi tak salah kalau mencuba..

Cik Bambam said...

@cikjaja
mak aku x abes2 suh apply lar.. aku tak nakkkkkkk.. :(

Cik Bambam said...

@nanakimie
ntah lar.. nak kata ssh x jugak.. based on experience kot..huhuhu

Cik Bambam said...

@shandye.
tuh lah shandye.. aku ok jek keje sini melainkan gaji dia agak kureng compared ngan yg lain.. tuh jek mslhnya.. kalau dia naik gaji aku tinggi mmg daku x blah lar.. huhuhu

Cik Bambam said...

@Ct Aja
bukan xnk cuba aja.. sbb kita dah kira % berjaya tuh tipis.. hua hua hua

WANDA_ISMAIL said...

wuaa...cik bambam kita sama..lack of conpiden!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...