Bambam's Addicted

BUJANG versus KAHWIN

It's really annoying when people's keep asking us.. when u want to get married! Well, soal jodoh ni bukan macam soal lauk apa kita nak makan lunch hari nie.. nak beli dekat mana.. harga berapa.. yang kita boleh selesaikan dengan wang ringgit. Evendo kita ada harta sekalipun.. kalau tak tersurat dalam perjalanan hidup kita, kita nak menikah besok.. TAK AKAN jadi jugak.. yer dak?


Tapi daku bukan nak cerita pasal cari jodoh.. daku nak cerita pasal JANGAN PERLEKEHKAN ORANG HIDUP BUJANG NI AND COMPARED KAN HIDUP ORANG YANG DAH BERKAHWIN DENGAN KAMI YANG SOLO..!

Memang tak dinafikan.. tanggungjawab orang yang dah berkahwin memang lagi berat dari orang bujang.. TAPI ITU BUKAN BERMAKNA kami ni tak ada obligation yang lain! Kami memang ada kewajipan sama seperti yang sudah berkahwin tetapi kepentingannya yang berbeza! Bagi daku.. orang yang dah bersetuju nak berkahwin bermakna mereka dah sedia nak hidup berumahtangga dan merasai pahit lelah hidup berkeluarga dan beranak-pinak. Soal korang penat dalam menguruskan rumahtangga tak akan timbul kalau korang dah tau itu memang LUMRAH dah berkeluarga.. Come on lar.. jaga anak kucing pon kekadang penat.. Inikan pula jaga family dan anak sendiri.. It's fate and you should accept without being complaining and blame other people's becoz u are tired to do all kind of stuff.

Hidup bujang dan hidup dah berumahtangga kan dah lain.. Tak kan korang nak samakan dengan kehidupan masa silam korang.. Bila hidup bujang nie.. mana lar kita tahu merasa susah nak uruskan rumah sendiri.. Dah kahwin baru nak merasa.. Dulu bujang boleh lar nak harapkan parents tolong kita.. uruskan kita.. evendo u r a big girl/boy. Kita akan tetap bergantung dekat mereka sebab kita tahu, kita ada dorang sahaja..

Tapi kalau dah kahwin.. dah anak laki/bini sendiri.. tak akan nak harapkan parents lagi kan? But if u are a good daughter/son.. korang lah akan jaga ur family+parents sekali.. bukan ker? 

So, dua kehidupan ni akan ada PRO & CONS lar kan.. Macam orang dah kahwin nie.. kena jaga family sendiri.. kena jaga mak bapak dan adik-adik.. Itu kan tanggungjawab.. Hal tanggungjawab kita tak leh nak merungut. Ada kelebihannya.. pahala berganda.. ajar kita hidup berdikari.. so kalau susah esok lusa tak ada lar kita nak culture shock sangat.. kebahagiaan pula berganda-ganda.. memang lar orang dok bujang seronok gi jalan-jalan tak ada benda lain nak kisah.. tapi percayalahhh.. orang yang hidup membujang ni.. tak akan seronok selama-lamanya pon dengan gaya hidup cenggini.. dorang still akan cemburui kehidupan orang yang dah berkahwin.. yang boleh spent time dengan pasangan dan anak masing-masing.. believe me!

Orang bujang pula.. bukan tak ada tanggungjawab.. dorang ada.. cuma dorang kebanyakan tak ambil serius.. tapi itu bukan menjadi bahan bukti kelemahan orang yang dah berkeluarga untuk membandingkan dengan mereka.. seperti yang ditaip di atas tadi.. TANGGUNGJAWAB MASING-MASING BERBEZA.. dan kita akan alami rutin yang sama esok lusa.. so please stop blaming other people yang kononnya kita ni tak faham dengan apa yang mereka dah lalui.. and kata kami tak matured or tak menempuhi satu fasa yang mereka dah tempuh.. Seharusnya mereka dah tahu dengan KEHIDUPAN MASING-MASING.. You choose that life.. so why keep complaining??! 

By the way.. tak kisah lar kau kerja kerajaan or swasta.. mendidik dan menjaga anak antara 2 sektor pekerjaan ni sama sahaja kalau korang reti nak manage.. Jangan nak kata orang kerajaan senang nak jaga anak sebab masa senggang yang mereka ada compared than orang kerja swasta.. nonsense and it's a proof that you are not applicable to handle your home and kids.. Masing-masing diberi jumlah masa yang sama.. so kena belajar give and take.. kena belajar berkorban lar laki bini.. tak kan nak harapkan orang lain.. anak-anak awak.. tanggungjawab awak lar kan.. salah ker statement daku nie? orang lain nak tolong.. sekali sekala tuh boleh lar.. sekali sekala means 2-3 kali.. but if every day.. sendiri mahu ingat lar..

Yang hidup membujang pulak.. selagi makan minum dia tak minta dekat orang.. and tak menyusahkan orang lain yang dia hidup membujang even sampai ke tua sekali pon.. yang orang lain sibuk sangat nak cari point kenapa? Additional.. orang bujang ni untung sebab dapat concentrate dengan parents masing-masing tanpa rasa bersalah pon.. bertambah-tambah pahala yang ada kannn..

Celoteh Cik Bambam: Sorry pada yang terasa.. don't talk shit about me being a single! u just show ur stupidity!

 


6 ratus ribu orang tambah perasa! :):

pinky said...

hahaha....hanya kt yg bjg jer tahu apa yg kita rasa...org blh ckp mcm2 tp kt jgk blh ckp mcm2 kat mereka...hahhaha ada aku kesah? janji kt tak myusahkan hidup org tak pelah....syukur dgn apa yg ada..

Shiema Sufian said...

owwww, nice entry.

AYuNG said...

den pun bujang gak...den okeh..haha
ado den kesah? ~~

mawaddah said...

aida, ko bila nk kawen? hahahaha!
sama la kita..selalu sgt org tny. org tny camtu, aku jwb "nk kawen esok. jemputlah dtg" ahaksss

Cik Jannah said...

jannah pon bujang lagi. belum kawen. hee

Aziela said...

Setuju giler... Selagi x menyusahkan orang, bujanglah sampai ke tua pun. Tapi kalau dah kawen, anak pun nak handover kat org..susah la ( Erkk, akak lain. Anak akak, mmg di MINTA oleh ibu bapa ku..makanya, daku terpaksa berkorban..huhuhu)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...