Bambam's Addicted

Boroskah aku atau aku terlalu prihatin?!

Emak cakap.. aku boros.. kalau pergi pasar malam.. mesti nak beli banyak.. beli ayam goreng.. beli kueh peneram.. beli yong tau fu.. beli bakso.. beli air tau fu fah sampai dua sekaligus.. yer mak kata kau membazir.. tapi dia tak tahu...

Ayam goreng aku belikan untuk anak-anak buah aku.. Yong tau fu aku beli kan untuk aku dan yang lain even separuhnya aku balun sorang.. bakso pon sama.. setiap kali aku makan ada mulut yang lain ingin turut disuap.. tau fu fah juga begitu.. satu tak akan pernah cukup..

Mak kata lagi.. kenapa nak bazirkan duit.. kan boleh kongsi..?? yang banyak kita makan sama-sama... yang sikit kita makan sikit sorang.. tapi mak tak pernah tahu perasaan aku.. aku tak boleh nak tengok orang berkongsi makanan and nanti semua orang akan mengidam makanan yang sama.. so aku belikan lebih even duit aku kadang-kadang dekat RM50 beli makanan sahaja di pasar malam untuk aku dan mereka..

Zaman di universiti dulu pon sama.. pergi pasar malam dengan kawan.. aku beli sanggul udang.. 3 ketul RM2 kalau tak silap.. kami semua jakun tak pernah tengok menu tuh dekat pasar malam yang lain.. masing2 nak beli tapi semua bajet duit.. aku memang dah gugat iman nak merasa makanan yang pelik.. Jadi aku kuarkan duit aku belikan untuk semua kawan-kawan aku merasa sorang seketul even duit tuh boleh aku gantikan dengan makanan selama 3 hari yang lain..

Masalah tak cukup duit memang sinonim dengan aku sampai sekarang.. Bukan lar sampai takde duit sampai aku nak kena pinjam dengan emak sepanjang bulan.. cuma kekadang aku terpaksa menahan nafsu nak beli benda yang aku nak which sumtimes im thinking.. aku seharusnya mendapatkan barang tuh sebab aku penat bekerja untuk beli apa yang aku nak.

Tapi aku tak pernah dengki dengan orang lain yang ada rezekinya lebih dari aku.. sebab aku tahu rezeki manusia nie lain-lain.. Macam kawan baik aku skang.. Atie Esa sedang mengembangkan perniagaan komestik dia.. Makin maju.. Alhamdulillah.. Sebab dulu aku dengan dia lain.. sebab kekadang kawan aku nie nak makan pon duitnya dicatu.. kekadang juga aku share makanan aku dengan dia.. dan sekarang.. dia lagi berkemampuan dari aku.. dan aku terdetik di situ.. 

Makin banyak rezeki ko.. Semoga berjaya bisnes ko nanti yer yatie.. dia pon cakap kat aku.. 

Da.. alhamdulillah rezeki aku.. aku tahu nanti rezeki ko ada jugak.. sebab kau tak pernah kedekut.. =)

Tapi aku pikir balik.. Aku nie takde duit sebab aku nie kedekut atau aku boros? :P


Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

2 ratus ribu orang tambah perasa! :):

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...