Bambam's Addicted

Unlucky Side

Kita ni kalau hidop kat muka bumi Allah swt nie..selalunya kiter berharap yang kita ni tergolong dalam golongan org yg bernasib baik..betol tak?kekadang jeles tgk org lain..macam...untung org tuh..family dia kaya..org tuh lak..dah kawen..ade laki/bini n anak2 yg comel..org tuh lak keje bagus2..org tuh lak untung otak dia geliga sampai dpt smbg stdy obersea..org nie lak..buat bisnes asyik menjadi jek..untung berjuta2 lagi..sampai kuar filem rm40 juta..!opsss~ heeee..

Itu yg kita nampak lar kan..tapi org yg kita pikir bernasib baik lak..dia pk sebaliknya pulak..macam..family dia kaya..tapi mak bapak dia kekadang x spent time ngan anak2..dorang kekadang bukan nak duet pon..nk perhatian mak bapak jek..then mula lar jadi anak2 terbiar yg bebas bersosial..cewah2 aku cakap kan..then yg dah berkawen lak..mula lar nk hargai zaman2 bujang tuh...nak tgk wayang ber2 lar..penat jaga anak2 lar..lagi..org yg keje bagus2..cuti raya lak tak dapat..org yg otak bergeliga lak tuh..terlebih pandai sampai tak tau hukum-hakam agama..org yg kaya-raya duit berjuta..risiko kena rompak, kena seksa, kena sembelih pastu kena bakar..ehhhh..mcm isu terkini tuh lar..

Susah kan..yang nak senang pon tak berapa nak senang..yg susah tuh lagi lar..bertambah2 susah..yang kita ni..esp aku..asyik mengomel bile nasib malang nak berganti dengan nasib yg lebih baik..teroknya manusia nie..tak pernah bersyukur apa yang ada..aku lar tuh..korang pon lebih kurang tolak bahagi pon sama mcm aku kan..jangan nak nafikan..bukan ker tadi korang mengeluh korang lapar??korang panas..?korang boring??korang sunyi?bukan ker?hah..tak bersyukur lar tuh..sama jugak ngan aku.. T_T

Kita ni kalau cakap pasal org..memang best..sedap jek dok mengutuk..lancar jek kuar dr mulut..mcm sedut megi kari maggi slurrrpppp teros msk mulut kan?hakikatnya..apa yang kita cakap pasal org..sok lusa smua akan kena batang idong sndiri..betol!aku dah tgk smua tuh..macam hukum karma..sok lusa kite yg kena balik..kita mengata org..org akan mengata kita balik..kita buat jahat ngan org..org akan buat jahat ngan kita..betol x?tapi kalo kiter buat baik..kekadang org x nampak..org nampak kejahatan kita jek..itu kata hati kita..betol x?

Tapi semua salah..kita buat baik..even org x nampak..Tuhan nampak..Dia x balas skang..Dia balas kedian..kalau bukan kat bumi..Dia balas kat akhirat kan?So..mulut tuh baik diam..even hati kite terdetik nak bercakap..kita cakap sorang2 dah lar..tak payah nak bagi tau org lain atau lebih tepat lagi..mengata dengan org lain..itu aku pon buat jugak..kekadang jek..tapi kekadang pon leh jadi selalu kan?


nota kaki: aku tgk citer selamat pagi cinta tadi..dia ade baca puisi..then aku pon ade terpikir gak satu puisi dia yg ala2 bermaksud.. "Kita berusaha nak menjadikan lampu yg hitam utk dijadikan terang" lebih kurang macam tuh lar..even kalau kite cat putih pon..ia tetap tak terang sebab dah tertutup ngan cat..nak dihakis kaler itam tuh lak..kang pecah lak mentol lampu tuh..so mcm mana kesudahannya?


2 ratus ribu orang tambah perasa! :):

eniz said...

aida!!!tulisan ni pening la nak bace..hehe..terlalu berseni..

btw..bukan kiter tak syukur dgn ape yg ade..tp tak salah kan nak hidup yg lebih baik? =)

b a m b a m ' s said...

hhahhaha..tulisan berseni ker..nanti aku tukau balik ek..bukan mcm tuh lar mksd aku eniz..aku mksdkan org yg 24/7 asyik dok komplen jek..mcm tuh lar..huuuu~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...