Bambam's Addicted

Selamat Hari Malaysia!!!

So..bertambah lagi lar 1 hari cuti umum dalam kalendar Malaysia yer kawan2..hepi tak??hepi kan..msti lar hepi sebab dapat cuti kan..hahhahaha..hahhh!korang tau ker cuti ini dibagi atas alasan apa?ade yg cakap selamat hari 1 malaysia lar..hari merdeka utk kali ke-2 lar..salah tuh tau...

Nie nak story sejarah Malaysia ckit..even aku ni memang pandai sejarah!pandai tau!PMR aku sejarah A okeh..SPM dapat B3..!pandai kan?!!!lucky jek smua tuh..wahhahaha..aku ni pemalas nauzubillah nak membca buku..smua soklan yg aku jwb dgn cemerlang tuh sbb cikgu bg spot question..whahahha..so aku baca tips2 jek..bagus kan..nasib baik kuar..kalo idak..aku kena halau dari Tanah Melayu nie...errrr~

Okeh..Malaysia ditubuhkan pada hari ini..16 September..tapi 47 tahun dulu lar..iaitu pada tahun 1963..dengan dikemukan memorandum Suruhanjaya Cobbold yg diterangkan faedah2 penubuhan Malaysia nie kan..lebih 80% penduduk Sabah dan Sarawak menyetujui untuk bergabung dengan tanah melayu membentuk Malaysia..Indonesia pon ade dikemukan usul ini utk bergabung membentuk Malaysia..tapi tidak dipersetujui..Indon pula tak setuju Sabah n Sarawak utk join Tanah Melayu..lebey kurang mcm tuh lar..maaflar kalau salah fakta..heheh..aku x hingat dah story2 nie smua..nak details gi buka buku sejarah balik..kalo malas gak..korang GOOGLING je lar..ape susah!hehehhe..

Bagus kan aku..post kali ini ilmiah ckit..wahahha...bukan per..aku kesal ngan org yg bersikap perkauman nie..esp bila membangkitkan hak keistimewaan org Melayu lar..diskriminasi antara kaum Cina-Melayu-India kat Msia nie lar..kan skang ni dah 1 Malaysia..even slogan 1 Malaysia Menjana Transformasi pon..segelintir dari orang2 Msia ni..dia punya pemikiran tak transform pon...mengundur ke belakang jek..nak melagakan kaum2 yg lain..yg sama kaum pon tak bersatu..apetah yg lain..bukan ker?Orang2 mcm nie..kena sedar..kang campak kat negara luar..cuba ko tengok..untung ker rugi korang nie jadi org Msia..!

Korang tak suka ker tengok?org Msia nie idop aman harmoni..bersatu padu..mcm org dulu2..dorang xde pon masalah perkauman..sebab dorang nie orang yg sedar dek untung tau!tau ape hak2 keistimewaan orang lain..tau ape benefit yg dorang terima..baik buruk sebelum sign memorandum nak merdeka tuh..smua dorang dah pk masak2..yg org2 zaman skang..dok pertikaikan balik apa yg ada dalam perlembagaan..ape kes?atas dasar perlembagaan tuh lar yg membuatkan kita ni rakyat Msia idop aman harmoni sampai skang..bukan ker??

Aku rindu zaman2 kecik dulu..time skolah rendah sampai skolah menengah..kawan2 sepermainan aku..bukan Melayu jek..aku ade kakak angkat cina..kawan baik dr bangsa india..kawan sepermainan dari kecik sampai ke ari nie..masih bertegur sapa n saling mengingati...(kalau terserempak lar) hehehhe..beraya kat umah dorang..tngu bas skolah sama2..main sama2..borak sama2..kan harmoni..!

nota kaki: korang dpt tgk dgn lebih dekat bila naik tren..macam2 bangsa ada! yg kaum cina mengalah bagi org melayu yg lebih tua dr mereka tuh duduk..yg sama bangsa lak..pura2 tdo kepenatan sbb nk duduk!hampeh jek~

0 ratus ribu orang tambah perasa! :):

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...