Bambam's Addicted

Sejarah dapat duit pergi Korea..

Duit tak ada.. tapi ada hati nak pergi jalan oversea...! Jangan kata korang.. den pon samo yo.. Kehendak banyak.. tapi bila diukur dengan poket sendiri.. hurmmmm.. kempis jek.. Tapi mesti korang nak pelik.. Iyalaaarrr Cik Bambam nie.. poket kempis.. tapi berjalan dah sampai ke Korea! Dah lar baru balik Korea.. gi Langkawi pulak lepas 2 hari balik dari sana! Tak gituh??

Okeh.. mesti ada jugak yang cakap belakang.. family ko orang kaya kot.. mesti percutian kena support dengan parents? Tak pon.. keje gempak.. gaji banyak.. mampu lar kot.. Tak pon.. ko ada sugar daddy kot Bammmm.. tuh beria dapat melancong oversea!! Amboi... dah lama hidup nak mengata orang cenggituh eh???

Honestly... omak den tak support pon.. malah duit saku tak cukup.. den pinjam kek omak den tau.. pastu den bayar balik tiap bulan.. evendo emak sendiri.. suka ati ko lar nak bayar ke tidak.. kita guna konsep MEMINJAM di sini.. tak kira relationship ko.. DAH PINJAM KENA BAYAR... faham? So, memang lar daku tak ambil duit omak den.. kalau ado pon.. duit sikit masa kat sana.. beli air.. bayar tambang sikit.. tuh ada lar..

Then.. mana ko dapat duit weh?

Haaa.. nak citer nie.. daku bukan join MLM.. daku bukan gi ngangkang tarik duit.. daku bukan gi mencuri.. daku menyimpan tau! Walaupun hakikatnya.. daku ni bukan lar seorang yang suka menabung.. sumpah! tabung tak pernah penuh dari kecik sampai sekarang.. malah aku korek tabung orang lain lagi ada! hahaha.. tuh masa kecik-kecik lar.. sekarang tak buat lagi.. 

Company tempat den kojo nie.. walaupun ada kekurangannya.. ada jugak lar terselit keistimewaan dia di situ.. Aku sayang company aku ni.. kekadang diskriminasi itu tak apa.. biasalah tuh.. yang penting ko bayar gaji aku every month.. duit stayback allowance ko bayor.. and ada Bonus tiap tahun.. Alhamdulillah dah tuh.. Haaa.. dari bonus tuh lar aku dapat pergi Korea! Tak pernah bermimpi dapat pergi Korea.. lom lagi nak cerita kalau dapat gi umrah kan.. itu lain cerita lar..

Daripada bonus tuh lar.. 3/4 aku dah asingkan nak buat bayar gi Korea.. walaupun duit tuh teringin jugak nak guna nak beli Android phone ker kan.. aku lenyapkannn.. tak apa.. leh menabung yang lain.. Ingat ker duit tuh dah cukup.. duit belanja tak masuk lagi.. so asingkan lagi duit bonus sikit+gaji nak buat belanja.. tapi tetap tak cukupnyaaaa.. Ada expense lain nak kena tanggung.. So macam mana??

Nak pergi Langkawi lagi.. mana nak cekau duit.. harapkan duit gaji.. mana nak cukup nak gi Langkawi nanti.. hurmmm..botak kepala memikior weh.. Tapi tak apa.. kan ada tabung! bukan tabung ayam tuh.. Menabung daku berbentuk kutu.. bukan kutu kepala! Main kutu.. heheheheh.. Memang lar every month.. memang perit sikit lar nak belanja.. Hari-hari lar stayback.. OT.. dapat gak duit poket wat belanja kan.. 

Tak cukup lagi.. buat lar pulak bisnes kecil-kecilan jual kain dan cadar katil.. walaupun tak seberapa.. tapi kena fikir long term pulak.. Sampai kena perli.. duit dah habis bercuti.. itu sekarang cual cadar pulak eh? Ehhh.. lantak ko lar nak kata apa.. aku meniaga cadar ker.. jual belacan ker.. aku cari rezeki HALAL.. Aku tak mencuri kan? 

So, itulah method aku gunakan untuk pergi bercuti.. menyimpan dari gaji sikit.. PLUS dengan main kutu.. memang membantu..

Tapi memang aku pelik lar kalau orang bujang macam aku nie.. gaji lagi banyak dari aku nie.. akan perli balik aku kata dia tak ada duit nak pergi jalan jauh-jauh.. cuma aku rasa keperluan dan kehendak dia lain dari aku.. Jangan kata kita tak ada duit.. cuma keperluan dan kehendak kita berbeza.. Ada orang sanggup beli aksesori mahal-mahal.. macam beli baju, beg, kasut branded.. alar.. aku pon teringin.. cuma aku rasa.. baik aku saving duit tuh gi holiday.. lagi berbaloi kot..

Cuma type aku.. kalau aku tak ada duit.. memang aku dok umah jek.. aku tak kuar.. walaupun hati ni macam panas jek nak duduk kat rumah time weekends! Tengok wayang lagi lar lama giler tak pergi.. Last wayang cerita The Lorax kot! Biarlah wehhh.. orang kata ko tampak tak berduit.. tapi tup-tupppp! Ko sampai overseaaa! wahahahahhaha..

Celoteh Cik Bambam: Next year planning nak ke Bandung pulak.. accomodation semua tak semahal macam ke Korea.. tapi aku kena pikir nak shopping banyak or sikit kat Bandung nanti.. Haaaa.. mampu ko nak tengok orang lain shopping gila babeng! tapi ko jadi tukang pegang paper bag! So, mari menabung and main kutu sekarang! But make sure.. jangan lupa cop giliran kutu time korang nak pergi nanti! hehehe


10 ratus ribu orang tambah perasa! :):

eniz said...

yes syabas!!!aku kagum hehe..aku jenis suke beli mcm2 (baju.make up.kasut.bag.spec) lepas tu nak simpan duit utk bercuti ciput.so ini kire opening eyes punye entry.bravo =)

Aziela said...

Yeap...sangattt setuju... Setiap orang ada priority yang berbeza... Akak pun nak juga shopping segala macam, atau tukar hp, atau holiday 4-5 kali setahun, tapi priority akak berbeza pulak... Laki dgn anak jauh2 belaka...family semua ada keperluan nak tunggu kita jer... so terpaksa korbankan.. Bila boleh squeeze ketat2, baru boleh merasa, kan CB kan..

Akak suka sikap awak nie.. Pedulikanlah orang lain nak kata apa. We walk our own life kan... Akak berdoa sangat semoga awak bertemu jodoh dengan orang yg sealiran pemikiran sebab kalau lain simpang mind settingnya, susah CB nak kekalkan attitude nie...

+ e.z + said...

gi korea jgn luper Fm utk ahkak yer? :)

Cik Bambam said...

@eB

kak ebbbb... kita dah sebulan blk dr Korea lar.. hahahaha.. FM x beli byk.. huhuhuhu..

Cik Bambam said...

@Aziela
Terima kasih kak.. kita mmg dah setting kepala ni jgn nak ikut org sgt kalau x mampu.. sebab nnt hati n fikiran asyik nak berdengki ngan kelebihan org lain.. baik kita cermin diri sendiri apa yg mampu dan tidak.. :P

doa akak kita temu jodoh tuh kita suka! hahahaha.. aminnn.. :')

Cik Bambam said...

@eniz
aku pon bukan pandai sgt.. aku just share pengalaman aku yg mungkin org lain boleh guna.. :) menyimpan lar weh! leh kita gi holiday sama2.. aku nk repeat gi korea lagi!! wohooo!

Asyiqin Haulisah said...

ada beli apa2 tak utk kita?

Cik Bambam said...

@Asyiqin Haulisah
errr..kirim pakai angin.. cik bambam pon bawa balik angin jek laaa~ hahahaha..

Sunah Sakura said...

nice..saya pun teringin nak melancong ke luar negara cam akak..tapi bila kenangkan belanja tu sume..tunggu conference je la gamaknyeeeee...tapi dari perkongsian akak ni, leh la kan kita amek cara2 simpan duit sedikit sebanyak..hehehe

shandye. said...

one word: gigih.

i mmg salute u lah ble baca entri ni.

hajat di hati nk jalan2 ke paris. takpelah. mungkin masih belum rezeki kot.

mana taw maybe one day... kan?

oh mon cherie, bon appetit?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...