Bambam's Addicted

Bila seorang ibu berbicara pasal jodoh anaknya..

Di satu petang.. sambil makan satay dan tengok cerita kartun The Despicable..


Mak: Pipah balik lambat.. pas Maghrib baru sampai agaknya..

Anak: Hari ni kan hari Jumaat.. lambat lar balik tuh.. gi dating agaknya..

Mak: Dating? Aik.. ngan sape pulak.. kata hari tuh dah putus ngan BF nya?

Anak: Alar.. ngan BF baru lar agaknya.. (alamak.. terlepas cakap la pulak pasal BF baru adik aku!)

Mak: Ohhh.. budak mana?

Anak: Hentah..

Mak: Sama study dengan dia ker?

Anak: Hentah..

Mak: Ker satu kerja ngan dia dulu?

Anak: Just wait and see jek lar mak...

Mak: Budak mana???

.......

Mak: HENTAH! kau nak jawab tuh kan!

Anak: Hahahhaha.. tau pon..

Mak: Tunggu je lar mak.. tanya lar dia sendiri.. kot jadi.. dia kenalkan lar kot.. tunggu je lar..

......................

Mak: Kau pulak? bila?

Anak: Hentahhh.. tak ada orang nak..

Mak: Ada lar tuh jodohnya.. tak sampai lagi kot..

Anak: Mak lar carikan.. malas lar orang nak cari..

Mak: Mak nak cari dekat mana.. mak bukannya reti nak cari-cari orang..

Anak: Mak.. mak pernah terpikir tak kot-kot jodoh orang dah meninggal ker??

Mak: Ehhh.. hentah.. mana lar mak tahu.. kak sepupu ko pon ada jugak kawan-kawan dia cakap macam tuh.. sebab tuh sampai sekarang dah 50 tahun tak kahwin-kahwin lagi..

Anak: Kannnn.. mak tak pernah terpikir ker??

Mak: Tapi.. kalau dah jodoh.. mestilah berjumpa.. dah mati nak jumpa macam mana!

Anak: Kat alam lain lar.. tak jumpa kat bumi.. syurga kot.. hehehehe

Mak: Ko tak ada ke kawan-kawan kenalkan ker.. selalunya kawan-kawan la punca orang nak kenen-kenenkan nie..

Anak: (Mode silent)

Mak: Ko dulu tak ada ker? ker memang ada tapi tak jadi?

Anak: Ada dulu.. tapi tak jadi..

Mak: Kenapa tak jadi?

Anak: Tak ada jodoh lar! hehehehe

Mak: Tahu laaa.. sebab apa putus? ko minta ker dia yang minta..??

Anak: Orang..

Mak: Kenapa?

Anak: Ada laaa..

Mak: Kita kena ingat.. kita semua tak sempurna.. Kena lar terima kekurangan masing-masing..

Anak: Kalau kekurangan dia menjadi paling minima untuk kita terima macam mana lak mak?

Mak: (Dia lak wat mode silent).. Mak rasa kau kena kurangkan berat badan la... kurus sikit macam dulu dah tak apa dah..

Anak: Eh mak ni.. nak bercinta nak kena kurus ker???

Mak: Tak ada lar.. tapi apa salahnya kurus sikit..

Anak: Kang dah kurus.. esok lusa orang gemok.. dia tinggalkan orang pasal orang gemok macam mana??!!

Mak: ......................................

Anak: Mak.. kawan orang tuh.. si polan tuh.. lagi gemok dari orang pon dah kahwin tau..

Mak: Haaa.. si polan tuh kan.. lagi gemuk dari ko.. kahwin jugak.. :P

Anak: yer... kot dia suka orang.. tak kisah dah orang ni gemok ke kurus ker..

Mak: Pastu kawan ko si Minah tuh macam mana? dah ada BF? si Limah lak.. dah nak kahwin ke belum? Ehhhh.. kak sepupu ko pon dah nak masuk 30 kan.. dah ada BF jugak ke belom eh?

Anak: Kak sepupu tuh macam dah ada.. tahun depan umah makcik masuk menantu pulak kot... Kawan orang si Minah lak.. asyik jumpa yang tak sesuai.. ada jek masalahnya.. yang si Limah lak.. BF nya ntah bila nak masuk minang..

Mak: Hurmmmm.. kena lar usaha.. hari tuh mak bagi doa tuh ko tak nak salin.. mak ni tiap-tiap malam bangun doa kan.. ko pon kena lar bangun tengah malam doa kan jugak.. bukan doa lepas sembahyang jek..

Anak: Hurmmmm.. Yelar mak.. kawan orang yang jadi balu hari tuh pon.. dah nak kahwin lagi sekali mak.. senang jodoh dia kan..

Mak: InsyaAllah.. ada jodoh kau tuh.. tak sampai lagi agaknya..

Anak: Hurmmm.. bawa pinggan kosong berisi lidi satay yang dah 15 cucuk aku makan rupanya! demmmm~! mana pergi inspirasi diet aku nieee!!

Celoteh Cik Bambam: Yesss.. korang mesti kata.. 'anak' tuh.. Cik Bambam ler tuh..well.. dah nama belog aku.. cerita aku lar! hahahahahahha..


6 ratus ribu orang tambah perasa! :):

Iffah Afeefah said...

Mmg dpt teka pon


xpela lau cr xjmpe jgk nk wt cmne

cik ika said...

ingat pesan mak uh..hehehe~

afifahadit said...

damn leh kantoi lak kan!!!!
nnt l i citekan ye mak..baru lg..hik3 *gelak gatal*

p/s: nanti ko keje kl dpt la kot..amin~

Raisya Haris said...

InsyaAllah, jodoh takkan ke mana kak. Nanti jumpa lah tu. hehehe. :)

THE LEKAT LEKIT STORY said...

Jodoh la benda paling misteri... kita x tau dgn siapa, bila & bagaimana.. even kita bercinta dgn sipolan tu 300 thn pn kalau bkn jodoh tak kawen gak... sy amik pengajaran dr pengalaman sy sendiri.. org yg sy x pernah terfikir rupanya itu jodoh saya. Kali pertama sy jmpa jodoh sy dlm meeting hr 1st day sy keja kt situ... dia pandang sy smpai mata x berkelip.. tp heroin biasa la maintain buat2 x nampak... kekekekeke. x sangka itulah jodoh sy... si mata tak berkelip. wakakakaka

Aziela said...

btol..btol...kalau dia suka, gemuk ke kurus ke..dia x kisah...mcm hubby akak tu...awww...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...