Bambam's Addicted

Mana ada SERUMPUN! Semua Adam dan Hawa...


Kita nie.. ikukan hati.. memang nak dengar yang elok-elok pasal negara kita..Kita sebagai seorang manusia.. memang berhak untuk dihormati.. nak rasa dihormati.. kita kena lar hormat orang lain jugak.. bukannya kebaikan diminta.. tapi kejahatan yang kita balas.. Ini kes bola tak sudah lar nie.. Malaysia dan Indonesia memang lar dah serumpun.. wajahnya tak jauh berbeza.. bahasanya juga kita bisa ngertik.. sebab apa? Sebab dulu kita nya bersaudara.. sampai sekarang pon kita still bersaudara..

Apalah sangat isu budaya nak direbut sebagai perebutan dua negara.. batiknya juga di gaduhkan di mana datang keasliannya pula.. dah kita serumpun.. sama seperti bola.. saper pulak nak buat paten bola asalnya permainan dari negara mana? Kadang-kadang benda tuh.. benda yang kecik.. tak payah lar diperbesarkan.. Lebih elok beralah dari ia menjemput duka dan tangis.. Kalau mengalah itu lebih memberi impak positif dari negatif.. kenapa ia perlu diperbesar-besarkan.. Yaa.. mungkin orang boleh kata.. Ia kecil bagi kamu.. tapi ia besar bagi aku.. Kau tak faham apa yang kami rasa!

Everything happened had come with their own reason. Kena percaya lar qada dan qadar.. match hari tuh Malaysia menang.. Indonesia kalah.. mungkin untuk games tuh ajek.. Next games mana tahu.. Garuda dah kuat sayapnya.. diterkam pula Harimau Malaya kaaann~ :P

Kenapa lah direbutkan benda pasal budaya nie.. isu hak batik la...bahasa lar.. bukan ker kita semua dijajah dari penjajah yang sama? So setiap penjajahan ada meninggalkan kesan pada setiap negara.. macam perkataan yang digunakan seperti sudu, garfu, jendela, atau keju oleh Penjajah Portugis kan.. Malah ada yang nak berebutkan hak lagu Rasa Sayang dari Melaka sebagai hak masing-masing.. alahai.. pasal tuh pon nak berebut.. nak tanya sikit.. Mat Saleh luar negara tuh guna English semua.. ada yang berebut hak bahasa ibunda tak???TAK ADA! Isu lagu Negaraku pon nak ditimbulkan berasal dari negara lain.. aku tak paham laaaaa ngan rakyat-rakyat Malaysia dan Indonesia yang berfikiran negatif manjang nie!!

Pasal permainan bola sepak pon nak jadi politik.. hurmmmmm~

Petikan dari blogger Indonesia..

Ada apa sebenarnya? Kenapa Indonesia selalu kalah dengan Malaysia di partai puncak? Banyak yang beranalisis tentang masalah teknis seperti teknik, team work, mental dan lain-lain. Tapi saya mencoba menganalisis dengan cara lain. Kenapa Indonesia tidak bisa mengalahkan Malaysia di GBK? Jawabannya adalah karena motivasi Indonesia untuk menang adalah motivasi kebencian dan dendam. Seperti diketahui benci dan dendam adalah dua energi yang sangat NEGATIF. Maka begitu berkumpul di stadion yang penuh dengan aura kebencian dan dendam energi negatif itu terakumulasi besar sekali. Dan percaya atau tidak energi negatif itu akan menular ke dalam lapangan. Dan permainan pun kacau sekali, ditambah seluruh stadion yang menyumpah serapah i negara lawan. Maka doa yang didasari oleh energi negatif tidak akan sampai dan diterima oleh Tuhan. Justru doa penonton Malaysia yang datang ke GBK dikabulkan. Kenapa? Karena mereka termasuk orang-orang yang teraniaya,sebagai tamu mereka bukannya dihormati tetapi malah disumpah-serapah. Padahal mereka belum tentu salah, maka saat mereka berdoa meminta kemenangan, dengan cepat Tuhan mengabulkan. Doa orang-orang teraniaya lebih makbul.
Betul gak tuh.. kita nie mangsa teraniaya.. datang nak main bola jek..bukan nak berlawan kan.. :P Kita tengok bola.. nak tengok pasukan kita menang.. semua atas dasar kesukanan.. bukan lebih dari tuh.. Tak payah lar nak gaduh-gaduh.. tak ada saper menang pon.. sebab kita semua asalnya sama.. Adam dan Hawa.. kan! =) 



9 ratus ribu orang tambah perasa! :):

Iffah Afeefah said...

skong entry ni

fiza said...

Penyokong indon ni terlampau fanatik sangat.

jom baca:

Burger Kukus Jalan Rejang @ Bangi

8 Jenis Penyakit yang Boleh Sembuh dengan Berjalan Kaki…

-budakmusyuk- said...

Sukeee sgt dgn entry ni.. kalo la semua rakyat indonesia boleh fikir positif macam blogger indonesia yg satu ni, kan bagus... aman sikit.. tapi nan hado kan.. heheh

Aziela said...

CB, bagilah link blogger tu. Nak peluk cium dia sebab pendapat den samo sebijik dgn dia..cumo den x huraikan yo... uisshh..masalah kok main ngan isu politik nie..

Cik Bambam said...

@Aziela
ada lar link kita share kak oi.. kan dah highlight blogger Indonesia tuh.. :P

Tasha said...

lbh rmi mentaliti out dr yg btl2 blh pikir dgn rasional,org kite pun ape kurang mengata sana sini...pyh btol

D'ya Marshmello said...

tu la pasal, kan bagus kalau semua skepala dgn blogger indonesia tu..benda macam ni x payah jadi isu kot? kate kite serumpun? right?

JOM SINGGAH & KOMEN : Apa Itu Wordless Wednesday ?

Ummi Dania Yasmine said...

Kenapalah benci derang ni meluap luap? Nak pergi Indon pon seram ni....

Aziela said...

Alahaii...x pasan plak..dah tuo2 nie..hihihihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...