Bambam's Addicted

Siapa tak sayang ayah kan.. :') kalau korang sayang korang kena baca nie..

Malam-malam nie jugak lar nak teringatkan arwah ayah.. sebab terbaca artikel nie.. yang dikongsi oleh kawan CB dari kecik.. kami sama sekolah.. ayah dia dan arwah ayah CB sama tempat kerja.. mereka besfren.. =) Kami dulu pon jadi besfren.. Kekadang tuh ada jugak bertikam lidah.. bertepuk tampar.. ejek mengejek.. bese lar.. budak-budak kan.. Lebih-lebih lagi budak laki! Yes, he's a boy.. CB nie ganas.. nak main ngan laki jek..hohoho.. tuh gurauan berkasar terbawa sampai sekarang.. Kami sekolah menengah pon kami satu sekolah.. Pemergian ayah CB memang tinggal kesan kat ayah dia.. 

Kawan CB ada cerita dekat CB.. cakap.. ayah dia kekadang borak dengan dia.. dia rindu dengan arwah ayah.. Seorang kawan baik takkan lupakan kawan dia walaupun dia dah pergi.. tapi kita kekadang..yang masih hidup tak ingatkan kawan kita yang masih bernyawa.. Sedangkan manusia yang tiada pertalian darah pon merindukannya, apetah lagi saya sebagai seorang anak yang rindukan dia setiap hari? :')

Fakta seorang ayah yang mungkin kita terlepas pandang...

Mungkin ibu lbh kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tp tahukah kita, sebenar nya ayah lah yg mengingatkan ibu utk menelefon kita?
Betul! Masa abang and kakak CB belajar asrama dulu.. Memang ayah kekadang tanya dekat mak.. dah telepon budak-budak nie ker belom??!!

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tp tahukah kita bhw sebaik saja ayah pulang bekerja dgn wajah yg letih ayahlah slalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian ?
Ayah selalu tanya dulu.. kerja sekolah dah siap? dulu tak reti lukis ayam time sekolah rendah.. suruh ayah lukis.. suruh lukis ayam tapi ayah lukis ayam kacuk kambing.. =.=' hahahahha.. ayah memang tak reti lukis!

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jgn minum ais!".Tp tahukah kamu bahwa ayah sangat risau.??
Ayah yang bawa CB pergi klinik.. Dulu saya careless.. cawan jatuh n pecah. Kaki terkena kaca.. ayah dukung saya walaupon saya gemok dulu.. Saya jatuh belakang rumah.. masuk longkang besar lagi.. jerit2 panggil ayah.. nasib baik belakang umah.. ayah gopoh cari saya.. ayah tengok saya dah ada dalam longkang.. Ayah nak marah tapi tak jadi.. ayah gelak dulu sebab nampak saya jatuh longkang ngan muka comot sambil pegang jeruk betik.. huwaaaaa~

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dgn tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bhw ayah hanya ingin menjaga kita? Krn bagi ayah, kita adlh sesuatu yg sangat berharga.
Jangan kata keluar malam.. keluar siang hari lama-lama pon kena marah.. walaupon dok melepak rumah jiran sebelah.. Ayah marah.. jerit dari luar rumah panggil saya balik.. Muka dah pucat takut nak balik.. Tapi nak tak nak kena balik jugak lar kan.. Sampai jek umah.. saya dapat adiah! yer.. sebatan guna tali pinggang..!!! SUMPAH tak kuar umah seminggu!

Saat kita sudah d percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melangar kpercayaan nya...Maka ayah lah yg setia menunggu kita di ruang tamu dgn rasa sangat risau..
Dah besar sikit.. baru ayah bagi keluar rumah.. sampai Taman sebelah saya merayap.. punya lar eksaited! pukul 7 jek dah balik.. ayah tunggu jek kat ruang tamu.. Nampak ayah.. terus masuk bilik mandi n solat.. Nanti ustaz nak datang umah ajar ngaji! kang lambat!

Setelah kita dewasa,ayah telah mghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..
Dari saya start sekolah.. Pergi balik memang ayah yang hantar.. Kekadang merungut jugak.. sebab ayah selalu amek saya lambat.. macam apa tunggu ayah kat luar.. padahal paling lambat kena tunggu pon 15-30 minit jek.. =.=' Ingat ayah tak ambil. Saya balik naik bas mini.. Melilau ayah cari tengok saya takde kat depan sekolah. Balik rumah kena marah sebab tak tunggu! Sekolah menengah pon sama.. Last2 ayah biarkan saya naik balik naik bas..heheheh..tapi menyesal pulak.. sebab duit takde nak naik bas..last2 jalan kaki.. --'

Di saat kita memerlukan ini-itu, utk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adlh org pertama yg berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dngan bangga..
Ayah tak lokek kalau nak beli buku. Yuran kelas apa pon ayah akan bayar.. Kelas tuisyen yang beratus pon ayah tak merungut. Duit tuisyen tercicir dalam bas masa nak pergi tuisyen.. takut nak cakap ngan ayah.. tapi kena cakap jugak..Ayah faham and ayah bagi lagi duit yang lain..Dulu saya minta radio murah ayah tak bagi. Ayah kata result sejarah saya teruk! FAIL okeh! Kalau dapat A baru ayah beli. dan terbukti saya tahu saya boleh buat dan dapat A! Ayah belikan radio yang saya simpan sampai sekarang. Rupanya itu hadiah terakhir dari ayah.. :')

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayahpun tersenyum bahagia..
Muka ayah sayu tengok abang n kakak sanding. Alhamdulillah.. ayah sempat wali dan nikahkan time kakak kawen. Itu adalah perkahwinan pertama dan terakhir yang ayah ada. Saya kawen nanti.. ayah takde nak walikan dan nikahkan bakal suami.. :'(

Apa kita tahu,bhw ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?
Saya tak pernah tengok ayah nanges.. Sebab saya nampak ayah garang jek selalu.. Mana saya tak garang macam ayah sekarang nie?? errrr.. tpi saya tahu.. ayah pon cengeng macam saya jugak.. ^^,

Ayah menangis krn ayah sangat bahagia..Dan diapun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..
Yer mungkin.. sebab lepas abang and kakak kahwin.. beberapa bulan tuh.. ayah pergi.. memang ayah dah laksanakan tugas dia.. :')

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita brsma cucu-cucunya yg sesekali dtg utk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yg tak lagi kuat untuk menjaga kita..
Ayah tak sempat tengok cucu.. ayah asyik main ngan anak jiran jek.. selalu bawa balik anak jiran balik umah.. sebab baby tuh suka main janggut ayah.. kami pon suka main janggut ayah.. ayah selalu geletek muka adik dengan janggut ayah.. adik mesti gelak-gelak.. kelakar jek.. ngan saya ayah tak pernah buat pon.. sebab saya takut ayah.. hehehehhe..

Ayah tahu tak.. tulisan biru tuh menggambarkan Aida yang tak berkesempatan nak cakap ngan ayah selama ayah hidup..??? Tapi Aida tahu ayah dengar.. and thanks to my dear fren Faisal.. sebab ingatkan aku pasal ayah aku.. sebab kekadang aku terlupakan dia.. tak niat di hati nak lupakan dia.. sebab aku nie memang pelupa.. --' and ayah tahu tak.. Aida hampir kantoi tulis entry nie dengan keadaan menitiskan air mata dengan omakkk dennn~!!! Selamat mak tak nampak! 

Yang korang dok membaca sekarang.. ada berani cakap ngan ayah korang I LOVE YOU ayah/bapak/papa/daddy/appa/father or wat so ever lar sekarang? Korang beruntung dia masih hidup.. ucap lar selagi dia ada.. nanti jangan dah takde dok cakap ngan batu nisan.. =)

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

12 ratus ribu orang tambah perasa! :):

Novelgurl said...

=)

Ila said...

ayah selalunya lebih menyimpan perasan kasih sayang pada ank-anak dari ditunjukkan

b a m b a m ' s said...

@Novelgurl
=')

b a m b a m ' s said...

@Ila
ego lelaki.. =)

miss ryrinn _ angin said...

malam ni protes dengan abah . dr kul 8 gune lappy . huhuuuu . ni baru dapat . terus tade mud nakk update blog . huwaaaaaaaaaaaaaaa

eB ezrin said...

kalo cam kak eB nih camner yer?... arwah tinggal kami ms eB kecik lagi... baru 10 thn... ;p

b a m b a m ' s said...

@miss ryrinn _ angin
gi minta ampun copekkk!!

b a m b a m ' s said...

@eB ezrin
sama jek kita kak Eb..huhuhu.. sedekahkan al-Fatihah sama2 ek.. :)

Fadzillah Kamarudin said...

point yang first tu ada sampai lani...cian mak abah duk berdua ja...akak sll ingatkan adik yang kat usm tu selalu balik teman mak abah...takde la depa sunyi...

memang abah yang ingatkan mak...dah tepon budak2 tak...akak pun tergolong dalam kategori budak...heheh...akak yang paling jauh...akak yang paling rindu ngan depa..


CB...thanks for the advice...
*rasa cam nak peluk CB ja*...
take care dear...

Zura said...

ayah pun byk berjasa pd kite...

b a m b a m ' s said...

@Fadzillah Kamarudin
alololo...huhuhu... *group hugs*

b a m b a m ' s said...

@Zura
nama pon parents kan..tp org dok selalu ingat ibu jek.. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...