Bambam's Addicted

Kisah Pokok Mulberry belakang rumah berbuah lagi

Meh nak story... dekat belakang rumah CB.. emak ada tanam pokok Mulberry.. Dulu pon ada berbuah jugak.. macam dalam entry yang INI.. But after dat.. mak kata time dia berbuah jek.. buah dia tak ada.. rupa-rupanya tupai pergi curi.. patut lar dah lama tak pergi memetik buah nie.. si tupai dah petik dulu!

Inilah dia buah Mulberry

Kasi close up sikit..

Saiz pokok yang sebenar..


Pokok ni berbuah dekat ranting.. bukan macam buah strawberry ada juntai-juntai macam tuh taw..

Saja nak tunjuk halaman rumah! hua hua hua
Hasil tuaian hari tuh.. boleh dikatakan agak banyak lar.. tapi tak petik semua.. sebetulnya.. kalau dia betul-betul masak akan jadi kaler hitam baru boleh petik.. petik kaler merah ni pon dah kena marah ngan mak.. hahahahha.. kalau dia kaler hitam dia manis.. kalau merah lagi masammm lar ngko nak makan.. buah dia rasa macam buah berry yang lain lar.. masam-masam manis.. sedap lar jugak.. tapi CB takde lar suka sangat.. 

Gebu kan tangan ai.. keh keh keh


Hasil tuaian dihabiskan oleh budak-budak nie.. achik suh pose.. kalau kau nak makan kau pose.. achik nak bubuh gambar dalam belog nie! haaaa.. terus konon-konon nak ngap.. padahal tak pon.. nak kena basuh dulu buahnya kannnn.. adik dia pon tengok jek nak terkam buah sekali.. keh keh keh.. Hidup subur jek pokok nie.. sebab apa? sebab bawah pokok tuh kan tanam uri si abang Aqil nie.. patut lar main aktif jek pokok ni berbuah macam tuan uri nie.. hahahahha

Hasil tuaian sebenar..


Sebenarnya.. daku dah lupa kisah mana asal pokok mulberry nie.. ntah mana mak amek.. dia hidup subur jek.. after berbuah.. mak akan cantas lar.. so dia akan berbuah dengan lebih kerap dan banyakkk! Aku suka petik jek.. hari tuh pon ada petik lagi.. dis week pon leh petik lagi coz ada a few yang belum hitam.. tunggu si Abang Aqil balik dulu.. dia gemor benor buah nie..

Celoteh Cik Bambam: Kita nak tanam strawberry.. tapi berangan jek lar.. nama jek duduk BUKIT Mahkota.. tapi bukan sejuk macam atas BUKIT pon.. hahahahhahah (Ehhh.. Haja! buah Mulberry kau kat kampung dah berbuah ker belum? hahahah)

13 ratus ribu orang tambah perasa! :):

cIk JanNah said...

jannah tak pernah dengar buah nie b4 this. sedap ker??

Aishah Jahirah said...

teringat masa kecik2 dulu....pokok ni besar kat umah akak.siap boleh panjat dan dok atas pokok makan buah dia lg...buah dia masam2 manis....selalu petik bawak kat kawan2 dulu...:)

eB ezrin said...

kak eB suker
kat umah jiran seblah ader. minggu dpn n3nyer.. :)

cikjaja said...

hehehe...dah lama xbalik kg mekk...xtawla ade buah ke x...minggu ni balik..boleh la tengokkk..harap2 ade..boleh buat ciskek...hehehe...adoiiii...sedapnyee

Makbed said...

alamak.. leh tanam kat malaysia ke? sedap tak rasa?

deeya said...

nampak cam sedap jer .. dya tak pernah makan pon . mintak boley ? hehehe ~

the puffy clouds said...
This comment has been removed by the author.
teema chan said...

kat rumah kite pon ade gak dulu , tp skang dah kena tebangg huhu .

Cik Pulau said...

macam pernah tengok je pokok ni..
tapi kat mane ek?? lupa daaa..huhuhu

~diAhOntHeblOg~ said...

wah..xpenah tgk..masam cm stoberi gak eh..

faa.rosli said...

ape rase dia?

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

mullberry??.. xpernah jmpe pon.. cm sedap.... name pon cam ovesea je.. hehehe

nabilah_2908 said...

kalau buat jem..sedap gak kan... tp tak pernah jumpa lagi...jumpa kat blog CB je.. ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...