Bambam's Addicted

Keberkatan duit..

Di sorong troli masuk ke dalam sebuah pasaraya.. seorang anak dan seorang ibu.. di capai ini.. di capai yang itu lak.. bak kata ibunyaaa dulu.. masih terngiang-ngiang di dalam hati..


Kau ni.. kalau membeli.. satu shopping complex kau nak borong..

hehehehehhe.. sekali sekala ibu.. apa salahnya.. habis jugak makanan ni nanti..

Setelah habis diambil barang yang ingin di beli.. beratur pula ke kaunter pembayaran.. si anak pula mengeluarkan purse dari beg nya.. dihulurkan note duit lebih dari bulanan biasa..

Ibunya pelik.. Ehhhh.. banyak pulak kali nie kau bagi..

Duit lebih.. orang bagi lar lebih.. kot tak ada.. tak ada lar eh.. keh keh keh..

Ibunya senyum.. Alhamdulillah.. :)

***

Saya cuma nak share.. saya kerja bukannya gaji tinggi macam adik beradik yang lain.. tapi saya tahu.. every month saya akan hulur walaupun sedikit buat ibu saya.. sebab saya tahu.. keberkatan duitnya ada di situ.. biarlah kita tak bergaya macam yang lain.. biarlah pakaian saya hanya Made in Thailand yang saya selalu beli kat stall Thailand tuh.. biarlah saya sebulan sekali (kadang2 sebulan pon tidak) dapat merasa makanan macam Kenny Rogers or Pizza.. Pizza pon dah cukup mahal bagi saya.. 

Tapi yang saya tahu.. InsyaAllah saya tak akan lupa bagi ibu duit dapur.. belanja bill walaupun sedikit.. Hutang dengan ibu saya akan bayar.. berhutang dengan ibu tetap digelar HUTANG walaupun kekadang dia akan menghalalkannya.. cuma beringat dekat diri sendiri.. Kita pakai cantik-cantik.. kita makan sedap-sedap.. tapi ibubapa kita? pakai apa? makan apa?

Ibu pernah berkata.. anaknya berhutang..kata tunggu bonus baru nak bayar.. tapi dah nak masuk bonus tahun depan hutangnya tak langsai.. bukan beratus.. malah beribu dihutang anaknya pada beliau.. mentang-mentanglah dia seorang ibu.. Kasih ibu pada anak.. ditolak hutangnya ketepi.. tapi bila daku lak berhutang dengan ibu.. tidak mencapai ribu.. hanya ratus.. ada jugak diungkit.. hehhhehhee.. dengan anaknya yang ini.. berani lah dia berkata.. dengan anak yang lain.. Si ibu hanya diam..

Saya jawab dalam hati.. Untunglah anak itu.. Aku doa pada Illahi.. bolehkah kau beriku rezeki yang lebih.. supaya aku dapat capai hasrat ibuku.. dapat dia pergi umrah lagi..

CCB: Sudah kahwin pon.. ibubapa jangan lupa.. untuk yang anak lelaki mahupun anak perempuan.. walaupun ibu mempunyai pencen lebih dari yang mampu.. tapi kena ingat.. kewajipan tetap kewajipan.. Jangan nak butthurt sangat lar dengan entri aku nie!

2 ratus ribu orang tambah perasa! :):

Fath_n!e$@ said...

betul tu....berkat gaji kita kalau berbelanjan pd family sendiri...tak rugi pun...tmbh2 membahagiakan parents kita.. walaupun sikit, tapi keberkatan itu besar sekali

CekbOlat-bOlat said...

bolat tersedar >_<
tengs entry ni.. =)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...