Bambam's Addicted

Tips mendapatkan bulu mata melentik

Ayukan matakuuu..auwwwwwwwwwwwwwwwwwww~ lentik yang pasti..dan panjang.. :P
nampak tak lentik??hohohohoh

Kalau perempuan..memang suka ngan fake eye-lashes kannn!tapi malang sekali nak kena pakai dulu before kuar umah..iskkk...kan leceh..ehhh..nak cantek memang lar kena leceh-leceh ckit dik non..kalau nak simple2 jek..pakai maskara sudah kan..tapi still leceh..heeee~ So..apa tips untuk melentikkan bulu mata?

1. Makanan

Untuk memanjangkan bulu mata mulailah dengan asupan makanan yang bergizi. Bulu mata juga rambut yang membutuhkan nutrisi agar pertumbuhannya menjadi lebih baik.

Perbanyak konsumsi buah, sayur dan makanan yang mengandung asam folat, beta karoten dan vitamin B. Seperti avokad, wortel dan kacang-kacangan. Kerang dan makanan laut adalah makanan yang sangat baik bagi pertumbuhan rambut, kuku dan bulu mata. Anda juga bisa mengonsumsi suplemen vitamin B.

2. Minyak alami

Gunakan minyak alami dan krim pada bulu mata. Anda bisa menggunakan minyak zaitun atau krim yang aman untuk bulu mata sebelum tidur. Minyak akan merangsang pertumbuhan baru dan membantu menyembuhkan berbagai iritasi yang menghambat pertumbuhan. Secara alami, minyak juga akan membuat bulu mata terlihat lebih panjang dan tebal. Anda juga bisa menggunakan minyak Vitamin E pada bulu mata sebelum pergi tidur.

3. Sikat

Sikatlah bulu mata secara teratur. Jadi, sambil memberikan minyak pada bulu mata Anda bisa sambil menyikatnya secara perlahan. Sikatlah bulu mata sebelum pergi tidur. Menyikat secara teratur bisa memicu pertumbuhan folikel. Tetapi, pastikan sikat bulu mata Anda selalu dalam keadaan bersih agar tidak timbul iritasi di sekitar mata.

4. Trim

Potonglah sedikit atau trim ujung bulu mata Anda karena bisa memicu pertumbuhan bulu mata lebih panjang dari sebelumnya. Tetapi, Anda harus hati-hati melakukannya, jangan sampai bulu mata yang tergunting terlalu banyak. Lakukan dengan gunting kecil di depan cermin berpencahayaan cukup. Setelah itu, berikan lagi minyak agar bulu mata terlihat lebih lentik.


hasil dari googling..huahuahua..semua hanya di hujung jari yer~

Lagi satu tips ialah..Lidah buaya diambil lendirnya, lalu tangkai sirih dicelupkan pada lendir lidah buaya tadi. Setelah itu secara rutin oleskan pada bulu mata anda. Untuk sementara hindari dulu pemakaian maskara. Lakukan hal diatas selama kurang lebih 2 minggu maka akan terlihat hasilnya..gituh dong yaaa~ Pastu dah ade bulu mata yang lentik dan panjang..pandai-pandai lar jaga ek..jangan jadi mcm orang nie..



saket mato dennnn!bulu mato masok matoooo...!!huwaaa~ podih mak aih..ini lar kelemahan ade bulu mata panjang..lebih2 lagi pada orang yang suka gosok-gosok mata..adoyaiiii~

3 ratus ribu orang tambah perasa! :):

biebbiey K said...

salam...bulu mata kaka mang semula jadi panjang ka? ato selepas try petua d atas ??

Cik Bambam said...

@miss biebbiey
errr..ori dik..hehehe..tuh petua jek..try lar cuba..kalau baby tuh..letak susu ibu..ada org ckp jugak... :P

biebbiey K said...

wah untung kaka..dpt bulu mata panjang gitu ;D hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...